مفسر قرآن کریم ضمن اشاره به روایاتی که بیانگر اشتراکات امام زمان(عج) و انبیای الهی است، تصریح کرد: یکی از نکاتی که در روایات ما مکرراً بحث شده است ولی ما به آن توجه نمی‌کنیم همین نسبتی است که برای امام زمان(عج) و انبیای پیشین بیان شده است.

شباهت امام زمان(عج) با پیامبران گذشته

جلسه بررسی حدیث لوح فاطمه(س) با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، شب گذشته سوم مردادماه برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید:

بحث ما پیرامون حدیث قدسی لوح فاطمه(س) بود. خداوند متعال در حدیث لوح، اسامی همه ائمه را ذکر کرد و در مورد هر کدام در حد یک خط توضیح داد. در قسمت آخر فرمود مجموعه وصایت را به واسطه پسر او یعنی پسر امام حسن عسکری(ع) کامل می‌کنم که او رحمت برای عالمین است. چند کلمه درباره «رحمت للعالمین» صحبت کردیم.

ارتباط امام زمان(عج) و انبیای گذشته

بعد فرمود: کمال موسی و ابهت عیسی و صبر ایوب برای او است. اولا در مورد بقیه ائمه مثال به این سه پیامبر زده نشده است. نکته دیگر اینکه ما نمی‌خواهیم به این چند پیامبر اکتفا کنیم چون اشاره کردیم معرفت امام زمان(عج) محدود به اینکه حضرت چه زمانی به دنیا آمد و چه زمانی غیبت کرد نیست و اینها صرفاً اطلاعات عمومی است. معرفت آن چیزی است که من، امام زمان(عج) را با بقیه اشتباه نکنم. یکی از نکاتی که در روایات ما مکرراً بحث شده است ولی ما به آن توجه نمی‌کنیم این است که نسبتی برای امام زمان(عج) و انبیای پیشین بیان شده است. مثلا گفته شده برای ایشان سنتی است از این پیامبر، سنتی است از این پیامبر. چه ارتباطی میان ایشان و پیامبران گذشته وجود دارد؟

مثلا اگر ایشان سنتی از موسی نداشته باشد، سنتی از عیسی نداشته باشد، سنتی از ایوب نداشته باشد، چه فرقی دارد؟ وقتی در روایات این مطلب بیان شده است در واقع چندین بردار در معرفت ما به آن حضرت ترسیم شده است. چون معرفت ما به حضرت کامل نیست لذا تصورمان از امام زمان(عج) این است که ایشان می‌آید و عدالت و برابری اقتصادی میان مردم برقرار می‌کند. اتفاقاً وقتی ظهور واقع می‌شود می‌بینیم آن تصوری که ما از امام داشتیم صحیح نیست و امام طور دیگری عمل می‌کنند و به همین دلیل گفته شده خیلی از علاقه‌مندان ایشان به مخالفت با ایشان می‌پردازند. 

قرآن در مورد پیامبر اکرم(ص) هم می‌فرماید: «قُلْ ما کُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ» یعنی «بگو: من از بین رسولان، اولین پیغمبر نیستم (که تازه در جهان آوازه رسالت بلند کرده باشم تا تعجب و انکار کنید)». این مهم است که ما پیامبر(ص) را به چه عنوانی شناختیم و پذیرفتیم؟ همین بحث در مورد امام عصر(عج) هم مطرح است. شما ایشان را به چه عنوانی پذیرفتید؟ 

من برخی صفاتی که در مورد پیامبران گذشته وجود داشته و برای امام زمان(عج) به کار برده شده است را عرض می‌کنم. مثلا در روایتی بیان شده است سنتی که از حضرت آدم و نوح در مورد آن حضرت است طول عمر است یا در روایت دیگری بیان شده است یکی از سنت‌هایی که از حضرت موسی(ع) نسبت به آن حضرت است این است که ولادت هر دو پنهان بود. اساساً بسیاری از شبهات و تردیدها با همین بحث روشن می‌شود. باز روایت داریم که وقتی حضرت ظهور می‌کنند با پرچم پیامبر(ص) و خاتم سلیمان و سنگ و عصای موسی می‌آید.

نمونه‌ای از عقاید انحرافی در مورد امام عصر(عج)

سنت‌هایی که از حضرت موسی در مورد آن حضرت وجود دارد بسیار زیاد است. اساساً در قرآن کریم یکی از مفصل‌ترین داستان‌ها برای حضرت موسی است. در روایت داریم هر چه بر بنی‌اسرائیل آمد عیناً در مورد امت پیامبر(ص) تکرار خواهد شد. به همین خاطر در قضیه امام زمان(عج) هم بیشترین شباهت را با حضرت موسی شاهد هستیم که من به چند نمونه اشاره می‌کنم. مثلاً در روایتی بیان شده یکی از اشتراکات آن حضرت با حضرت موسی «خوف» و «غیبت» است. باز بیان شده یکی از سنت‌ها از جناب موسی در مورد امام زمان(عج) این است که شیعیان موسی بسیار اذیت شدند. پس اگر تو هم می‌خواهی دنبال امام زمان(عج) بروی باید به این مسئله توجه داشته باشی. یک ویژگی مشترک دیگر این است وقتی امام زمان(عج) در شرف تولد بودند امام حسن عسکری(ع) فرمودند همان قضیه که در مورد حضرت موسی اتفاق افتاد، قرار است اتفاق بیفتد.

ویژگی‌های مشترک آن حضرت با جناب عیسی هم بسیار مهم است. یکی از اشتراکات، اختلافی است که در مورد حضرت عیسی وجود داشت که برخی گفتند ایشان کشته شده، برخی گفتند به آسمان رفته. یک مورد مهم دیگر که خیلی هم در روایات شیعه و سنی گفته شده است این است که حضرت عیسی پشت سر امام زمان(عج) نماز می‌خواند. تصور ما این است که حضرت نماز می‌خواند و عیسی به ایشان اقتدا می‌کند. این مطلب درست است ولی کامل نیست. تعبیر «یصلی» که در روایت آمده، یک معنایش نماز خواندن است ولی یک معنای دیگر آن کسانی است که در یک رقابت، در نوبت دوم قرار دارند. این نشان می‌دهد که بعد از ظهور امام زمان(عج) مراحل دیگری وجود دارد، دنیای دیگری وجود دارد و ادیان خودشان را طور دیگری بروز خواهند داد. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.